joi, 9 ianuarie 2014

Experimentul care dovedește cât de ușor de mințit este poporul român

În martie 1990, am făcut un experiment pentru a dovedi că românii sunt extrem de manipulabili.
Am scris în ziarul “Curierul de Vâlcea” (în paranteză fie spus, primul cotidian privat de după revoluție) un articol în care spuneam că Nicolae Ceaușescu trăiește și se află într-un tunel săpat pe sub râul Olt între Voineasa și Câineni. Era, evident, mai mult decât o aberație, era ceva ce o minte normală nu poate să accepte. Mai mult, am scris că, la ora 17, ziarul va scoate o ediție specială în care va publia fotografii din tunel.Am plasat articolul pe pagina a doua, iar pe ultima pagină am inserat o notiță, într-un chenar gros, unde explicam faptul că articolul despre Ceaușescu este o minciună.Am așteptat ora 17 și ce credeți că s-a întâmplat ? La toate chioșcurile de ziare din Vâlcea se formaseră cozi imense, mii și mii de oameni așteptând ediția specială cu pozele anunțate.M-am dus cu ziarul în mână la oamenii care stăteau la cozi și le-am arătat ce scrie în chenarul din ultima pagină. Știți ce mi-au spus ? Mi-au spus că notița e mincinoasă, iar articolul e corect și vor aștepta în continuare ediția specială.Care nu a mai venit, desigur.Eram, pe atunci, directorul acelui ziar, iar colegii mi-au spus că vom pierde la tiraj fiindcă am mințit și am dezamăgit cititorii. Le-am răspuns că efectul va fi contrar, adică vom crește în tiraj.Din păcate, am avut perfectă dreptate. Ziarul s-a vândut în zilele următoare mai bine ca niciodată.Îmi pare rău să concluzionez că aceștia sunt românii, creduli până dincolo de limită, probabil din cauza turcismului, a balcanismului, a comunismului sau cine știe din ce alte pricini.

Experimentul din 1990 m-a îngrozit.

Am știut că poporul meu poate fi mințit și manipulat cu o ușurință nemaipomenită. Și poate fi furat cu aceeași ușurință.Am hotărât atunci să lupt cu armele jurnalistului împotriva manipulărilor și minciunilor ce vor veni. Am scris și două cărți despre manipulare  (“România, jocuri de interese” și „Actualități și mentalități în mass media”).Zadarnic ori aproape zadarnic. Lumea în România continuă să spună că articolul mincinos e cel adevărat, iar notița adevărată e mincinoasă.Vreau totuși să cred că nu mai e chiar atât de mult până când lucrurile se vor schimba.

Sursa:Gheorghe Smeoreanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Contact me

Nume

E-mail *

Mesaj *