Pentru pasionatii de istorie si nu numai... !
Toată
lumea a învăţat la şcoală (atât în clasele primare, cât şi în liceu),
la capitolul antichitatea românilor, că în răstimpul 103-105 arhitectul
Apollodor din Damasc a construit un pod peste Dunăre, graţie căruia
Traian a reuşit să-şi treacă armatele în Dacia şi să o transforme în
provincie romană ! Faină chestia, mai ales că este vorba de o minune a
antichităţii în această parte a lumii, fiind considerat cel mai lung pod
din Imperiul Roman! Numai că. informaţia nu prea pare în regulă, mai
ales că nici nu are "acte"! O să mă întrebaţi: "Cum adică nu pare în
regulă?"
Foarte simplu. Pentru construcţia acestui pod de către
romani nu există nici un document. Nici măcar unul ! Nici de factură
folclorică, nici epigrafică şi nici literară! Apoi trebuie să vă atrag
atenţia că istoria este o materie de
studiu logică. Ori, această acţiune de construire a podului de la
Drobeta de către Traian, prin intermediul arhitectului Apollodor din
Damasc, este absolut ilogică! Să vorbim întâi despre documente.
Este
cunoscut faptul că monumentul triumfal ridicat de Traian în urma
victoriei împotriva dacilor şi cunoscut sub numele de Columna lui
Traian, este o cronică în piatră care relatează pas cu pas cucerirea
Daciei. Pe un asemenea monument, mai ales că este construit de acelaşi
arhitect care se presupune că a ridicat şi Podul de la Drobeta ,
Apollodor din Damasc, este practic imposibil să nu apară o asemenea
realizare!
Fie si numai pentru satisfacerea orgoliului
împărătesc şi a celui ce l-a construit, fără a mai pune la socoteală
faptul că fără existenţa acestui pod poate că Dacia nu ar fi putut fi
ocupată. Cu toate acestea dacă întrebăm documentele în legătură cu acest
pod, ele tac, nu există
dovezi literare sau epigrafice care să ateste construcţia podului de
către romani! Există însă în folclorul aromân o baladă populară care
vorbeşte despre construcţia acestui pod. O sa vă spun imediat despre ce
este vorba. Până atunci însă să vorbim puţin despre logica acestei
afirmaţii tratată de specialişti ca "bătută în cuie". De ce?
1.
În primul rând este absolut ilogic ca romanii să fi putut construi
podul de la Drobeta într-un răstimp atât de scurt (numai 2 ani) în
condiţiile în care unul dintre maluri se afla încă în stăpânirea
dacilor!
2. În al doilea rând este
absolut ilogic ca Decebal, pentru care libertatea poporului său era mai
presus de orice altceva să stea cu mâinile în sân şi să privească cum
se construieşte un pod care punea în pericol însăşi existenţa statului
dac!
3.
În al treilea
rând afirmaţia este ilogică întrucât cercetări efectuate de către
ingineri au pus în evidenţă faptul că, cu tehnica actuală şi pe vreme de
pace, sunt necesari cca. 5 ani pentru finalizarea unei asemenea
construcţii! Atunci era război! Iar Traian nu era un copil care se juca
de-a războiul să nu-şi dea seama că-şi decimează armata în van urmărind
finalizarea acestui proiect. Tocmai de aceea pe Columnă armata romană
trece PE UN POD DE VASE! Acestea
fiind spuse, să vedem, totuşi, ce este cu Podul "buclucaş". Cine a
construit podul de piatră de peste Dunăre? Mi se pare mult mai verosimil
şi mai logic din punct de vedere istoric ca Podul de la Drobeta să fi
fost construit cu ceva timp înaintea războaielor daco-romane, pe timp de
pace, climat mult mai propice pentru realizarea unei asemenea
construcţii. Cine şi de ce să fi construit această "perlă" a ultimei
provincii cucerite de romani? Dacii stăpâneau, înainte vreme, ambele
maluri ale Dunării. Prin urmare este verosimil faptul ca Podul să fi
fost construit de ei! Faptul apare cu totul logic după ce-l citim pe
Strabon:" Burebista stăpâneşte peste tot teritoriul de pe ambele maluri
ale Dunării". Acelaşi autor ne spune: "(Burebista) trecea fluviul când
dorea.", însă Dacia nu era putere navală la acea vreme! Dacă iarna
Dunărea putea fi traversată pe gheaţă, cum se întâmplă în cazul atacului
lui Decebal în Moesia , care era modalitatea de a trece Dunărea vara,
decât pe un pod! Aceasta având în vedere că Burebista, cum spuneam, nu
dispunea de o flotă din care să facă pod de vase. Mai mult pentru
această afirmaţie există chiar şi documentaţie! O baladă populară
aromână, intitulată "Puntea din artă" ne vorbeşte, valorificând probabil
o legendă mai veche, despre trei meşteri constructori iscusiţi care au
lucrat la
construcţia unui pod peste Dunăre vreme de şase ani! A se observa că
cifra concordă cu cercetările moderne. Având în vedere că Burebista
stăpânea peste ambele maluri ale Dunării este de la sine înţeleasă
necesitatea geo-strategică a construirii acestui pod peste care
Burebista "trecea fluviul când dorea". Necesitate care se impunea având
în vedere faptul că Imperiul Roman încerca să-şi extindă dominaţia în
sudul Dunării! Prin urmare, este logic şi de bun simţ să conchidem că
Burebista este constructorul podului de la Drobeta. Apollodor doar a
refăcut partea de lemnărie a podului pentru ca Traian să poată avea o
cale mai facilă pentru a jefui Dacia de toate bogăţiile ei! Dar ce se
întâmplase cu podul în ajunul ocupaţiei romane? Decebal,
strateg vestit, surprins de atacul romanilor, distruge lemnăria
podului. Faptul pare a fi atestat de bucăţile de bârne arse aflate la
fata
locului. Deci, pentru a frâna în oarecare măsură invazia romană,
Decebal, din necesităţi de strategie militară, distruge opera
înaintaşului său, Burebista. Aceasta
va fi refăcută de un alt DAC, de această dată împărat al Bizanţului,
anume CONSTANTIN CEL MARE, născut în oraşul Niş, aflat azi în Serbia!
Când vom înceta a mai ridica elogii cuceritorilor şi vom trece sub semnul ignoranţei realizările strămoşilor noştri ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.