miercuri, 23 octombrie 2013

Victimele din fata televizorului

Asistăm zilele acestea la o agresiune invizibilă asupra marelui public, menită a-i deturna atenția și a-i seta prioritățile în mod fraudulos și manipulatoriu. Sunt conștient că nu vor înțelege prea mulți din cei care vor citi acest articol, dar acesta merită scris pentru ceilalți. Cei care au urechi de auzit vor auzi. Cei care dețin un cap, doar pentru a nu le ploua în gât, îl vor folosi și în continuare doar în același scop nobil.Această agresiune care are loc împotriva noastră a tuturor este atât de concertată și de eficientă, încât este practic invizibilă pentru marea majoritate a populației. Ceea ce rămâne în urmă este o stare de iritare cvasi-generală a cărei sursă nu poate fi stabilită în mod concret de fiecare individ, iar acesta este semnul cel mai tangibil după care poate fi identificată o operațiune de manipulare. Dar să vedem faptele și să le judecăm în prisma logicii și bunului simț.La doar patru zile de la infamul proiect de lege al Guvernului prin care se acorda undă verde proiectului de exploatare a aurului la Roşia Montană utilizând tehnologia pe bază de cianuri, iată că în inima Bucureştiului – în Piaţa Universităţii, punctul de referinţă al rezistenţei civice post-revoluţionare – are loc, duminică 1 Septembrie, primul miting de protest. Mii de oameni se adună în mijlocul Bucureștiului pentru a striga împotriva guvernului, împotriva îngemănării de interese corporatisto-politicianiste, împotriva distrugerii naturii, într-un cuvânt, împotriva unui proiect odios pe care nici un om normal la cap nu are cum să-l susțină. Excepție fac aici, cei care au interes direct, dar asupra acestora mă voi opri în mod separat mai încolo. Protestele continuă în mod civilizat și în următoarele seri. Aseară a fost a patra seară de proteste și lucrurile nu par a se opri aici.
Să vedem acum, cum anume au fost oglindite aceste proteste în presa românească. Duminică seara protestul a fost tratat cu oarecare interes de anumite televiziuni: Digi 24 – 8 știri (durată 34 minute și 17 secunde), Realitatea TV – 7 știri (durată 39 minute și 17 secunde), B1 TV – 2 știri (durată 73 minute și 17 secunde), ProTV – 1 știre (durată 3 minute și 6 secunde) și TVR -  1 știre (43 de secunde). Pentru România TV, Antena 1, Antena 3 și Prima TV acest protest nu a avut loc. Pur și simplu aceste televiziuni au considerat că internarea împăratului țiganilor, cearta avocaților Elodiei sau a doua zi de spitalizare a Elenei Băsescu după ce a născut sunt subiecte mult mai fierbinți pe agenda cetățeanului, acordându-le spații ample în buletinele lor de știri. Deși protestele au continuat și în zilele următoare cu același număr de participanți, cu aceleași revendicări, cu aceleași blocări de artere de circulație, interesul televiziunilor pentru acest subiect a scăzut în mod abrupt ajungând aseară la performanța ca NICI o televiziune să nu menționeze subiectul aseară la o oră de maximă audiență. Pentru a nu crede că aberez, vă prezint fotografii ale ecranelor televiziunilor de știri de aseară. Acestea au fost luat CONCOMITENT (vă rog să rețineți acest lucru pentru că va fi important un pic mai încolo):






Cred că a mai spune ceva aici este de prisos. Se vede cu ochiul liber – chiar și bovinele pot înțelege! – că televiziunile au ales cu bună știință să ignore un subiect de presă. Dacă reușește cineva să mă convingă că din punct de vedere comercial (onest) și al audienței, pentru o televiziune de știri, este mai rentabil (economic vorbind) subiectul certei avocaților Elodiei decât un subiect fierbinte precum Roșia Montană, vă promit că mă călugăresc. Cu toate acestea – aparent – televiziunile aleg în mod deliberat să-și submineze audiența. Oare de ce fac acest lucru? Nu o să mă lansez în acuzații nefondate acum, dar este evident pentru toată lumea care este șpilul aici. Eu vă prezint doar faptele și fac apel la logică și bun simț.
Haideți să analizăm acum și numărul de spoturi publicitare în favoarea proiectului Roșia Montană difuzate de aceleași televiziuni. România TV – 1382 de spoturi, B1 TV – 1174 de spoturi, Giga TV – 191 de spoturi, Realitatea TV – 149 de spoturi, Antena 3 – 70, TVR 1 – 68, Kanal D – 42, ProTV – 31, Antena 1 – 31, Prima TV – 28, iar National TV -  10 spoturi. Deci România TV a difuzat 1382 de spoturi publicitare în favoarea proiectului Roșia Montană și 0 știri și 0 minute alocate protestului din Piața Universității. Curat murdar, coane Fănică! A ne pune întrebări cu privire la deontologia unor astfel de jurnaliști ar fi similar cu a bate obrazul unei bovine care se balegă în mijlocul străzii.
Să vedem deci, pas cu pas, de ce se întâmplă așa, cui folosește această manipulare și mai ales dacă putem face ceva. În teoria socială și mai ales în luptele subterane pentru menținerea și obținerea obedienței unei populații slab informate sunt prezentate câteva metode și procedee de influențare a părții adverse. Prin prezentarea acestora nu încerc decât să demonstrez că asupra noastră a tuturor are loc o agresiune, iar astfel de metode și procedee fac parte din arsenalul celor care doresc să ne împileze. Acestea sunt în principal dezinformarea (metoda care constă în a determina adversarul să facă în mod voluntar ceea ce se dorește ca acesta să facă, folosindu-se o serie de tehnici și acțiuni menite să răspândească informații false sau ambigue, să ascundă informațiile relevante, să propage zvonuri, insinuări și fapte modificate, precum și să abată atenția de la anumite chestiuni considerate problematice pentru inițiatori), inducerea în eroare sau înșelarea (care este o acțiune intenționată a celui care înșeală cu un scop anume, pentru a manipula percepțiile populației sau a factorilor de decizie inițiată în scopul obținerii unui avantaj) și blocarea semnalelor reale și fabricarea unora false (aceeasta fiind operațiune de dezinformare publică care implică blocarea semnalelor reale și înlocuirea acestora cu unele care pot induce în eroare sau abate atenția populației).

În altă odine de idei, această agresiune împotriva românilor se face și printr-o altă metodă – de multe ori invizibilă unui ochi neavizat – specifică doar mass-mediei. Aceasta este așa numita: setare a agendei publice. Internetul românesc este extrem de sărac la acest capitol, iar informațiile și sintezele pe această temă sunt dificil de găsit în limba română. Cei care mânuiesc destinele României s-au îngrijit bine de acest capitol. În esență este vorba de o teorie în domeniul comunicării dezvoltată inițial în anii ’20 ai secolului trecut. Walter Lippmann, un jurnalist american proeminent și savant de la Universitatea Harvard a fost primul care a analizat impactul mass-media asupra percepțiilor oamenilor. În 1922, Lippman a scris în lucrarea sa “Opinia Publică”, că oamenii nu răspund direct evenimentelor din lumea reală, ci unui pseudo-mediu compus din “imaginile din capul nostru”. Mass-media joacă aici un rol important în furnizarea și crearea acestor imagini și în conturarea acestui pseudo-mediu. Primul studiu dezvoltat pe această temă de profesorii Maxwell McCombs și Donald Shaw în 1968 a demonstrat că principalul efect al mass-media este tocmai acela de stabilire a agendei publice. Cercetătorii au observat că mass-media nu spune oamenilor ce anume să gândească, dar le spune la ce anume să se gândească.
“Here may lie the most important effect of mass communication, its ability to mentally order and organize our world for us. In short, the mass media may not be successful in telling us what to think, but they are stunningly successful in telling us what to think about.”
Shaw & McCombs, 1977

Traducere: Aici rezidă cel mai important efect al comunicării în masă, abilitatea sa de a ordona și organiza mental lumea pentru noi. Pe scurt, mass-media poate să nu aibă succes în a ne spune ce anume să gândim, dar este extrem de eficientă atunci când vine vorba să ne spună LA CE ANUME să ne gândim]

Dacă analizăm din aceste puncte de vedere, acțiunile televiziunilor din România în aceste zile, vedem cum acestea sunt folosite într-o agresiune concertată împotriva noastră a tuturor. Sesizarea acestei agresiuni este esențială, fiind primul pas pe care îl putem face. Tragedia bietului copilaș sfâșiat de câinii maidanezi în parcul Tei din capitală a oferit o nesperată gură de oxigen televiziunilor, care – fără această tragedie – ar fi fost într-o postură ingrată neprezentând sau neamintind telespectatorilor de protestele din Piața Universității. Un eveniment trist, care a născut multă indignare legitimă din partea populației, a fost folosit pe post de înlocuitor care abate atenția, spațiile de emisie fiind umplute până la refuz cu vechile dezbateri sterile (de această dată pe altă temă), fără a fi nevoie să se facă de râs cu subiecte de presă, de genul celor cu avocații Elodiei. Pur și simplu, o vagă urmă a deontologiei jurnalistice a fost astfel salvată pretinzând că subiectul este mai important decât Roșia Montană. Ceea ce nu realizează artizanii actualei manipulări este faptul că aceste două subiecte NU SUNT ÎN ESENȚĂ DIFERITE, iar indignarea publicului este de fapt îndreptată, nu împotriva maidanezilor, ci împotriva unei clase politice EXECRABILE, care prin ceea ce face (cazul Roșia Montană) și prin ceea ce nu face (cazul câinilor fără stăpân) își demonstrează nu numai lipsa de caracter și inteligență, ci și lipsa de scrupule, arivismul și escrocheria de care dau dovadă.
Deci acestea fiind zise, prin prezentarea acestei manipulări – cu fapte și dovezi indubitabile – protestatarii din Piața Universității trebuie să înțeleagă că tocmai ascunderea protestului și neprezentarea lui constituie cea mai mare victorie de până acum. Pur și simplu, acest lucru demonstrează oricărui om onest că dreptatea este de partea protestatarilor, nu a corporației sau politicienilor, care acționează prin intermediul trompetelor mass-media, pentru seducerea, anestezierea și acapararea conștiinței publice. Prezentarea protestului și transformarea lui în subiectul de presă numărul unu ar fi condus fără doar și poate, la tabloidizarea acestuia. Trebuie să înțelegem că nu ne vom putea niciodată măsura cu ei pe acest palier. Ei vor veni cu experți care ne vor asigura că totul este cât se poate de sigur și de ecologic, vor veni cu oameni sărmani și necăjiți plângând în fața camerelor că noi – niște corporatiști nenorociți – nu-i lăsăm și pe ei să câștige o pâine, vor veni cu politicieni care vor prezenta beneficiile enorme aduse de acest proiect pentru țărișoara noastră și așa mai departe. Trebuie să evităm să ajungem subiectul numărul unu, pentru că alianța dintre corporație, politicieni și mass-media este deja dovedită prin acțiunile lor de până acum. Noi trebuie să continuăm să protestăm pașnic și să facem oamenii din jur, cunoscuți și necunoscuți, să conștientizeze pericolul la care ne expunem prin începerea exploatării de la Roșia Montană prin metoda cianurării, precum și agresiunea la care sunt supuși de această troică de interese, care încearcă să le smulgă acceptul pentru un proiect care pur și simplu nu servește interesele României.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.

Contact me

Nume

E-mail *

Mesaj *